onsdag 14. april 2010

Nye utfordringer for konsertstedene

Musikkbransjen har opplevd store endringer de senere årene. Digitalisering og nedlasting av musikk har medført at forbruksvaner og kjøpsvaner har endret seg. De siste ti årene har salget av innspilt musikk falt dramatisk, men det finnes lite kunnskap om hvordan dette preger konsert-markedet.
Kroa i Bø er en av Norges største scener for populærmusikk i Norge. Publikumsoppslutning er avgjørende for dem, derfor ønsker de mer kunnskap om hvordan fallende platesalg påvirker konsertbesøket. Dette er et stort og komplekst tema som dette forskningsprosjektet ønsker å grave litt ned i. Stiger artisthonorarer synkront med platesalget, og vil artistene da velge bort de regionale mellomstore scener, som ikke har mulighet til å skaffe artistene honorarer tilsvarende hva de kan få på de sentrale større scenene? Dette er spørsmål prosjektet vil belyse.
Telemarksforsking v/ Sigbjørn Hjelmbrekke og Ola K. Berge gjennomfører prosjektet som har både en kulturøkonomisk og en kvalitativ tilnærming. Les mer om prosjektet her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar